Załącznik nr 1 do uchwały nr IV/2021 z dnia 16 września 2021 r.
STATUT WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ "Pod Modrzewiem"
przy ul. Sienkiewicza 7 w Iławie
§ 1
- Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. Sienkiewicza 7 w Iławie określana dalej także jako Wspólnota, jest zrzeszeniem utworzonym z mocy prawa przez właścicieli lokali w nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 7 w Iławie, zwanych dalej także Właścicielami - w celu wspólnego zarządzania tą nieruchomością.
- Wspólnota działa na podstawie przepisów Ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. Nr 85, poz. 388; z późn zm.)
- Niniejszy statut reguluje na użytek Wspólnoty, postanowienia istotne dla istnienia Wspólnoty, a także kwestie nie uregulowane w ustawie i innych powszechnie obowiązujących przepisach.
- Ilekroć w statucie jest mowa o właścicielu lokalu, należy przez to rozumieć również właściciela dwóch lub większej liczby lokali, a także ogół współwłaścicieli lokalu stanowiącego współwłasność.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Zarządcy należy przez to również rozumieć podmiot, któremu powierzono administrowanie wspólnotą na podstawie odrębnej umowy.
§ 2
Wspólnota może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.
§ 3
Przedmiotem działania Wspólnoty jest nieruchomość wspólna, w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy, stanowiąca współwłasność Właścicieli lokali w nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 7 w Iławie.
§ 4
Prawnym reprezentantem Wspólnoty wobec Właścicieli lokali i w stosunkach zewnętrznych jest wybrany przez Właścicieli lokali Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej.
§ 5
- Udział właściciela lokalu we współwłasności nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.
- Grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości z uwagi na należące do niego niewyodrębnione lokale, stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych.
- Do lokalu może przynależeć inne pomieszczenie, w szczególności piwnica, strych, komórka, choćby nawet do tego lokalu bezpośrednio nie przylegało lub było położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem - jeżeli zostało ono określone jako "przynależne" do tego lokalu odpowiednią czynnością prawną lub orzeczeniem sądowym.
§ 6
- Wszystkim współwłaścicielom nieruchomości przysługują takie same uprawnienia oraz ciążą na nich takie same obowiązki.
- Właściciele mają prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.
- Każdy właściciel ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną. Oznacza to w szczególności: − prawo zgłaszania projektów uchwał i głosowania nad uchwałami, − czynne i bierne prawo wyboru do Zarządu Wspólnoty; − prawo kontroli działalności Zarządu oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej Wspólnoty i nieruchomości wspólnej, − prawo wglądu w dokumenty innych członków Wspólnoty, znajdujące się w dyspozycji Zarządu - jeżeli mają one związek z gospodarowaniem nieruchomością wspólną; członek Wspólnoty nie może udostępniać tych danych osobom trzecim.
§ 7
Ustala się następujące zasady porządkowe obowiązujące we Wspólnocie:
- Parkingi, drogi dojazdowe stanowią drogi wewnętrzne w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym i przepisów o drogach. Obowiązują na nich zasady ruchu drogowego.
- Zakazuje się postoju na dojeździe do śmietnika.
- Zakazuje się podłączania urządzeń w piwnicach i na korytarzach o mocy większej niż przewiduje to zabezpieczenie tych pomieszczeń bez uprzedzenia Zarządu pod rygorem usuwania usterek tym wywołanych na koszt właściciela, który takiego podłączenia dokonuje lub na nie zezwala.
- Zakazuje się wyprowadzania psów na tereny zielone Wspólnoty. Właściciele posiadający psy lub inne zwierzęta wymagające wyprowadzania winni robić to poza teren Wspólnoty. W przypadku pozostawienia nieczystości przez zwierzęta właściciel odpowiedzialny za to zwierzę jest zobowiązany do niezwłocznego ich usunięcia.
- Śmieci i inne odpady należy wyrzucać wyłącznie do kontenerów. Zakazuje się pozostawienia śmieci niezabezpieczonych, luzem, a także w workach, albo poza kontenerami. Ograniczenie to nie dotyczy odpadów wielkogabarytowych, które winny być umieszczone obok kontenerów.
§ 8
- Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej w części przekraczającej wydatki związane z jej utrzymaniem przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.
- Nadwyżki powstałe po zakończonym roku obrachunkowym na funduszu eksploatacyjnym są przekazywane na fundusz remontowy lub na osobną w tym celu założoną lokatę chyba, że co innego postanowią właściciele na zebraniu.
- Właściciele ponoszą wydatki związane z utrzymaniem ich lokali oraz uczestniczą w kosztach związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i wynagrodzenie zarządcy obciążają właścicieli proporcjonalnie do posiadanego udziału i są wpłacane w formie ustalonej uchwałą właścicieli zaliczki.
§ 9
- Właściciele są zobowiązani do utrzymywania lokalu w należytym stanie i korzystania z nieruchomości wspólnej w sposób nie utrudniający korzystania z niej przez innych właścicieli.
- Członek Wspólnoty jako właściciel lokalu ma wyłączne prawo czerpania dochodów i innych pożytków z tego lokalu. Może on w szczególności użyczać nieodpłatnie lub wynajmować odpłatnie swój lokal - z zastrzeżeniem w umowie użyczenia lub najmu, że lokal będzie wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem i w sposób nie kolidujący z korzystaniem z lokali innych właścicieli.
§ 10
- Organami Wspólnoty są Zebranie Wspólnoty oraz Zarząd Wspólnoty.
- Zarząd nieruchomością wspólną Wspólnota może powierzyć Zarządcy w drodze uchwały zaprotokołowanej przez notariusza.
§ 11
- Zarząd zwołuje i organizuje Zebranie Wspólnoty co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Zebranie należy zwołać w dzień powszedni, w godzinach popołudniowych umożliwiających uczestnictwo, jak największej liczby Właścicieli Lokali.
- O terminie i miejscu zebrania, Zarząd powiadamia właścicieli najpóźniej 1 tydzień przed planowanym terminem. Zawiadomienie o terminie i miejscu zebrania może zostać przesłane właścicielom za pośrednictwem poczty elektronicznej, po uprzednim wyrażeniu przez właściciela pisemnej zgody na taką formę powiadamiania, doręczone bezpośrednio lub pozostawione w skrzynkach pocztowych
- Przedmiotem corocznego zebrania powinno być uchwalenie corocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu, a także ocena pracy Zarządu lub Zarządcy nieruchomości.
- Zebrania nadzwyczajne zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy, albo na wniosek Właścicieli lokali dysponujących co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości. Zebranie na wniosek Właścicieli lokali zwołuje się w ciągu 30 dni od jego złożenia – chyba, że wnioskodawcy proponują termin późniejszy.
- Wniosek, o którym mowa w pkt. 4 powinien zawierać określenie spraw, które mają być przedmiotem obrad, a także projekty uchwał.
- Jeżeli Zarząd nie zwołał rocznego zebrania w terminie określonym w pkt.1 ustawy, to może go zwołać każdy Właściciel lokalu.
§ 12
- Zebraniom zwołanym przez Zarząd przewodniczy członek Zarządu, zebraniom zwołanym przez właścicieli może przewodniczyć jeden z właścicieli wybrany na zebraniu.
- Zebranie jest ważne, jeśli zostało prawidłowo zwołane.
§ 13
- Do kompetencji Zebrania Wspólnoty należą sprawy przekraczające zakres zwykłego zarządu zakreślone Ustawą, uchwalenie Statutu Wspólnoty i wprowadzanie zmian do niego zmian oraz określenie sposobu zarządu i administrowania nieruchomością wspólną.
- Do wyłącznych kompetencji Zebrania należy w szczególności : − wybór Zarządu Wspólnoty, przyjmowanie rocznego planu gospodarczego; − ustalanie wysokości opłat w formie zaliczki na pokrycie wszystkich kosztów zarządu i administrowania nieruchomością wspólną; − zatwierdzenia sprawozdań Zarządu − udzielanie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego; − udzielanie absolutorium Zarządowi Wspólnoty; − udzielanie Zarządowi Wspólnoty pełnomocnictw do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej; − zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej;
§ 14
- Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd; uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.
- Dopuszcza się w ramach indywidualnego zbierania głosów oddanie głosów w formie elektronicznej.
- Uchwały Zebrania Właścicieli zapadają większością głosów. Większość głosów liczona jest według posiadanych udziałów, chyba że w uchwale podjętej w tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos.
- Właściciele lokali mogą głosować przez pełnomocników ustanowionych na piśmie. Pełnomocnictwo należy złożyć najpóźniej na Zebraniu Właścicieli.
- Prawo zgłaszania projektów uchwał przysługuje Zarządowi, Zarządcy oraz właścicielom lokali.
- Projekty uchwał zgłoszone do Zarządu przez właścicieli lokali posiadających co najmniej 1/10 udziałów muszą być poddane przez Zarząd pod głosowanie w terminie 30 dni od daty zgłoszenia.
§ 15
O treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów zawiadamia się właścicieli na piśmie w ciągu 14 dni od jej podjęcia.
§ 16
- Z każdego Zebrania sporządzany jest protokół. Protokół podpisują prowadzący zebranie i protokolant.
- W protokole należy stwierdzić prawidłowość zwołania zebrania, wymienić podjęte uchwały, liczbę głosów oddanych za każdą uchwałą, przeciwko niej i wstrzymujących się. Do protokołu należy dołączyć zaproszenie, listę obecności z podpisami uczestników, pełnomocnictwa oraz inne dokumenty, w oparciu o które podjęte zostały uchwały.
- Protokół powinien być udostępniony właścicielom lokali w biurze Zarządu lub wybranego zarządcy.
- Przechowywanie protokołów należy do obowiązków Zarządu lub wybranego zarządcy.
§ 17
- Właściciel lokalu ma obowiązek składania Zarządowi lub Zarządcy oświadczeń o liczbie osób zamieszkujących lub stale pracujących w lokalu - na każde wezwanie Zarządu, nie częściej jednak niż raz w miesiącu.
- Właściciel lokalu ma obowiązek podania Zarządowi lub Zarządcy swojego adresu do korespondencji i telefonu. Właściciel zmieniający na okres dłuższy niż 7 dni miejsce zamieszkania (siedzibę), powinien powiadomić o tym Zarząd lub Zarządcę. Właściciel, który nie powiadomił o swoim adresie lub o zmianie adresu, ponosi odpowiedzialność za szkody, jakie mogą wynikać z braku takiej informacji. Pisma kierowane na wskazany przez właściciela adres uważa się za doręczone po wykonaniu dwukrotnej bezskutecznej awizacji przez publicznego operatora pocztowego
- Na żądanie Zarządu lub Zarządcy właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje.
- W razie awarii wywołującej szkody lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody w nieruchomości wspólnej lub w lokalu znajdującym się w nieruchomości wspólnej, Właściciel lokalu jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu usunięcia awarii, o ile natychmiast nie usunie przyczyn i skutków awarii we własnym zakresie.
- Jeżeli Właściciel lokalu jest nieobecny albo odmawia udostępnienia lokalu przedstawiciel Zarządu lub Zarządcy ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji lub Straży Miejskiej, a gdy wymaga to pomocy Straży Pożarnej - także przy jej udziale.
- Zarząd lub Zarządca jest uprawniony do podjęcia wszelkich koniecznych działań w celu usunięcia awarii i jej skutków. Jeśli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność Właściciela lokalu, Zarząd jest zobowiązany zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy do czasu przybycia Właściciela lokalu. Z czynności tych sporządza się protokół.
- Zarząd lub Zarządca prowadzi elektroniczny rejestr właścicieli nieruchomości zawierający w szczególności: a)imię i nazwisko; b)miejsce zamieszkania (w odniesieniu do właścicieli będących osobami prawnymi – ich nazwę i siedzibę); c)numer ewidencyjny PESEL oraz numer dowodu osobistego (w odniesieniu do właścicieli będących osobami prawnymi – numer KRS i numer identyfikacyjny NIP); d)numer księgi wieczystej i wielkość posiadanych udziałów; e)numer telefonu i adres e-mail; f)numer konta bankowego do opłat eksploatacyjnych.
§ 18
- Do kompetencji Zarządu Wspólnoty należy kierowanie sprawami Wspólnoty i reprezentowanie jej na zewnątrz oraz w stosunkach między Wspólnotą a poszczególnymi właścicielami.
- Zarząd Wspólnoty liczy od 1 do 3 osób, które są wybierane w drodze uchwały na Zebraniu Wspólnoty.
- Do składnia oświadczeń woli w imieniu Wspólnoty w tym zaciągania zobowiązań konieczne jest współdziałanie łączne co najmniej 2 członków Zarządu, a w przypadku Zarządu jednoosobowego jeden członek Zarządu.
- Zarząd wieloosobowy ze swojego grona wybiera Prezesa Zarządu, którego zadaniem jest organizacja pracy zarządu
§ 19
- Zarząd podejmuje czynności zwykłego zarządu samodzielnie.
- Do czynności zwykłego zarządu należą w szczególności: − zawieranie umów na administrowanie, sprzątanie nieruchomości wspólnej, dostawę do nieruchomości wspólnej energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości, świadczenia usług kominiarskich oraz innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych nieruchomości wspólnej, − zawieranie umów o wykonanie w nieruchomości wspólnej robót konserwatorskich i bieżących robót remontowych oraz usuwanie awarii i skutków awarii, − zawieranie umów na prowadzenie rachunków bankowych obsługujących Wspólnotę
- Do podjęcia przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu niezbędna jest Uchwała Wspólnoty podjęta na Zebraniu Wspólnoty lub w trybie indywidualnego głosowania wyrażająca zgodę na podjęcie tych czynności.
§ 20
- Zarząd upoważniony jest do zawierania umów na wynajem pomieszczeń i powierzchni wspólnych, które nie są wykorzystywane przez Wspólnotę.
- Przychody z wynajmu pomieszczeń i powierzchni wspólnych stanowią przychód Wspólnoty i zasilają konto Funduszu Remontowego.
- Pierwszeństwo wynajmu pomieszczeń i powierzchni wspólnych przysługuje członkowi Wspólnoty.
- Zarząd zobowiązany jest poinformować Właścicieli lokali o zamiarze wynajmu pomieszczeń i powierzchni wspólnych z określeniem pomieszczenia i powierzchni wspólnej oraz proponowanej stawki za wynajem.
- W przypadku złożenia więcej niż jednej oferty na wynajem, o wyborze decyduje oferta z najwyższą stawką.
§ 21
- W przypadku braku wypełniania przez Zarząd swoich obowiązków lub naruszenia przezeń zasad prawidłowej gospodarki, Zebranie Wspólnoty może zawiesić Zarząd w czynnościach lub odwołać Zarząd lub jego poszczególnych członków.
- W uchwale o zawieszeniu Zarządu Zebranie Wspólnoty wskazuje jednocześnie komu powierza tymczasowy zarząd nieruchomością.
§ 22
- Na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej właściciele lokali wnoszą opłaty płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
- Zaliczkowe opłaty wnoszone na bieżące koszty utrzymania nieruchomości wspólnej tworzą Fundusz Eksploatacyjny składają się z: − kosztów bieżącej eksploatacji, w skład której wchodzą w szczególności wydatki na bieżące remonty i bieżącą konserwację oraz innych opłat związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w szczególności ubezpieczenia, − opłat za dostawę energii elektrycznej i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, − wydatków na utrzymanie porządku i czystości y, − kosztów Zarządu, i zarządcy.
§ 23
- Wyodrębniony fundusz remontowy Wspólnoty powstaje z wpłat wnoszonych w formie zaliczek przez właścicieli lokali.
- Środki zgromadzone jako fundusz remontowy mogą być wykorzystywane na podstawie uchwały Wspólnoty.
- Podstawą ustalenia wysokości wpłat na fundusz remontowy jest powierzchnia użytkowa lokalu oraz stawka jednostkowa uchwalona przez Zebranie Właścicieli.
§ 24
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się Ustawę o własności lokali (Dz. U. z 1994 r. Nr 85, poz. 388 z późn. zm.) oraz przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego.