13.12.2022r.
REGULAMIN
rozliczania kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi w lokalach niezamieszkałych
w Spółdzielni Mieszkaniowej „Przyszłość” w Iławie
- Niniejszy regulamin ustala zasady rozliczania kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi w lokalach niezamieszkałych w Spółdzielni Mieszkaniowej „Przyszłość” w Iławie.
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o „Spółdzielni”, należy przez to rozumieć Spółdzielnię Mieszkaniową „Przyszłość” w Iławie.
- Postanowienia Regulaminu dotyczą użytkowników lokali niezamieszkałych, zwanych w dalszej części Regulaminu „lokalami użytkowymi” i obejmują:
- lokale użytkowe stanowiące mienie Spółdzielni będące w stosunku najmu,
- spółdzielcze własnościowe prawa do lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni,
- odrębną własności lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni.
- Lokale użytkowe zobowiązane są do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na zasadach określonych przez Związek Gmin Regionu Ostródzko Iławskiego „Czyste Środowisko” (zwanym dalej „Czyste Środowisko”).
- Lokale użytkowe gromadzą odpady komunalne w wyznaczonych przez Spółdzielnię punktach: a) w zamkniętych na klucz wiatach, b) w zamkniętych na klucz pojemnikach na śmieci.
- O przyporządkowaniu lokali użytkowych do miejsca gromadzenia odpadów komunalnych decyduje Spółdzielnia.
- Lokale użytkowe otrzymują klucze do miejsca gromadzenia odpadów komunalnych od przedstawiciela Spółdzielni i są zobowiązane do ich zwrotu w terminie 7 dni od ustania stosunku najmu lokalu, powstania pustostanu, zbycia lokalu bądź rezygnacji.
- Lokale użytkowe zobowiązane są do wnoszenia zaliczek z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia wystawienia przez Spółdzielnię faktury VAT. Wysokość zaliczki dla każdego lokalu użytkowego ustalana będzie przez Zarząd Spółdzielni w oparciu o przeciętną miesięczną wysokość opłat za gospodarowanie odpadami ponoszoną przez Spółdzielnię, a odnoszoną do poprzedniego kwartału roku kalendarzowego ( odpowiednio I, II, III i IV kwartał każdego roku kalendarzowego ) i z zachowaniem zasady przypisania kosztów z tym związanych do poszczególnych lokali użytkowych jak wynikająca z pkt 9 oraz z załącznika nr 1 do niniejszego regulaminu. Pierwsze zaliczki ( za miesiące styczeń, luty i marzec 2023 r ) jak ustalone w sposób opisany w zdaniu poprzednim, będą bazować na średniej miesięcznej wysokości opłat za gospodarowanie odpadami ponoszonymi przez Spółdzielnie, odnotowanych w IV kwartale 2022 r.
- Rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi odbywa się w okresach kwartalnych z zachowaniem terminów sprawozdawczych.
- Rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi następuje jako różnica wnoszonych zaliczek z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi i faktur za wywóz odpadów komunalnych z danego miejsca odbioru odpadów komunalnych, do którego przypisany jest lokal użytkowy.
- Rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi przeprowadza się według przynależności lokali użytkowych do odpowiednich miejsc odbioru odpadów komunalnych.
- W celu dokonania rozliczenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi pomiędzy poszczególne lokale użytkowe brana jest pod uwagę przynależność lokalu użytkowego do danej grupy lokali w zależności od charakteru prowadzonej w nich działalności gospodarczej. Za określenie grup lokali oraz przyporządkowanie do nich danych lokali użytkowych odpowiada Zarząd Spółdzielni.
- W celu dokonania rozliczenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi pomiędzy poszczególne lokale użytkowe brany jest pod uwagę procentowy stosunek wytwarzanych odpadów komunalnych w danym miejscu odbioru odpadów komunalnych w zależności od przynależności lokalu użytkowego do danej grupy lokali. Za określenie procentowego stosunku wytwarzanych odpadów komunalnych w danym miejscu odbioru odpadów komunalnych odpowiada Zarząd Spółdzielni, przy czym łączna wartość procentowa musi dać 100% dla danego miejsca odbioru odpadów komunalnych.
- Właściciel lokalu zobowiązany jest do poinformowania Spółdzielni o zmianie charakteru prowadzonej działalności gospodarczej w jego lokalu użytkowym w ciągu 14 dni.
- Spółdzielnia nie odpowiada za rozliczenia właściciela lokalu z najemcą z tytułu odpadów komunalnych z powodu zmiany najemcy w ciągu danego miesiąca.
- Rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi może wykazać dopłatę lub nadpłatę:
- lokale użytkowe, dla których rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi wykazało dopłatę, zobowiązane są do wnoszenia wartości wynikających z rozliczenia w terminie 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT,
- lokale użytkowe, dla których rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi wykazało nadpłatę, otrzymają korektę faktury VAT, którą mogą odliczyć od przyszłych płatności wobec Spółdzielni.
- W przypadku, gdy lokal użytkowy zdecyduje o częściowym oddawaniu swoich odpadów komunalnych do wspólnego miejsca gromadzenia odpadów komunalnych, a w pozostałej części o zagospodarowaniu ich we własnym zakresie, Zarząd Spółdzielni ustali dla tego lokalu użytkowego przynależność do indywidualnej grupy lokali.
- Dopuszcza się indywidualne zawieranie umów przez poszczególne lokale użytkowe z wybranym odbiorcą odpadów komunalnych.
- Lokal użytkowy może zrezygnować z korzystania z miejsca gromadzenia odpadów komunalnych za jednomiesięcznym wypowiedzeniem liczonym na koniec miesiąca kalendarzowego. W przypadku rezygnacji lokal użytkowy zobowiązany jest do pokrycia w terminie 14 dni kosztu wymiany wkładki do zamka i wymiany kluczy do danego miejsca gromadzenia odpadów komunalnych.
- W przypadku stwierdzenia przez Zarząd rażącego i notorycznego wyrzucania odpadów komunalnych przez lokal użytkowy w ilościach większych, niż zadeklarowane, Zarząd może wypowiedzieć możliwość korzystania z miejsca gromadzenia odpadów komunalnych przez lokal użytkowy.
- Integralną część niniejszego Regulaminu stanowi załącznik nr 1, w którym zawarto szczegółowe zasady rozliczania kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi w lokalach niezamieszkałych.
- Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „Przyszłość” w Iławie w dniu 13.12.2022 r. Uchwałą nr XX/2022 i obowiązuje od dnia podjęcia uchwały.
Sekretarz Rady Nadzorczej (podpis)
Przewodnicząca Rady Nadzorczej (podpis)
Załącznik nr 1
Do Regulaminu rozliczania kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi w lokalach niezamieszkałych
w Spółdzielni Mieszkaniowej „Przyszłość” w Iławie 1.
- Wyjaśnienie oznaczeń:
- Fn – koszt netto wywozu odpadów komunalnych z miejsca gromadzenia odpadów komunalnych przez lokale użytkowe za okres kwartalny, wynikający z faktur wystawionych przez odbiorcę odpadów komunalnych
- Zn - zaliczki netto z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi zadeklarowane przez poszczególne lokale użytkowe za okres kwartalny
- P – procentowy stosunek wytwarzanych odpadów komunalnych w danym miejscu odbioru odpadów komunalnych w zależności od przynależności lokalu do danej grupy lokali
- Rk - kwartalne rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi dla lokali użytkowych według przynależności do odpowiednich miejsc odbioru odpadów komunalnych
- Rkp - podział kwartalnego rozliczenia rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi dla lokali użytkowych według procentowego stosunku wytwarzanych odpadów komunalnych w danym miejscu odbioru odpadów komunalnych w zależności od przynależności lokalu do danej grupy lokali.
- Grupy lokali użytkowych w zależności od charakteru prowadzonej w nich działalności gospodarczej:
- Grupa 1 – usługi biurowe, usługi prawnicze, radio, banki, usługi edukacyjne, tłumacz, punkty obsługi klienta - biurowe, lombardy, redakcja gazety;
- Grupa 2 – salony fryzjerskie, salony kosmetyczne, studia piercingu i tatuażu, sklepy art. kosmetyczne, fitnes, barber, gromer, hala sprzedaży;
- Grupa 3 - gabinety lekarskie, gabinety stomatologiczne, sklepy tekstylne, sklepy odzieżowe, usługi krawieckie;
- Grupa 4 – drukarnie, kwiaciarnie, apteki, sklepy ogrodnicze, punkty obsługi klienta - ze sklepem;
- Grupa 5 - gastronomia, sklepy spożywcze, sklepy monopolowe, sklepy mięsne, sklepy mleczarskie, sklepy rybne, sklepy z art. komputerowymi, sklepy z art. biurowymi, sklepy z art. elektrycznymi, sklepy z art. do majsterkowania, sklepy z art. motoryzacyjnymi;
- Grupa 6 – indywidualna.
- Wyliczenie kwartalnego rozliczenia rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi dla lokali użytkowych według przynależności do odpowiednich miejsc odbioru odpadów komunalnych i według charakteru prowadzonej w nim działalności gospodarczej odbywa się dwuetapowo:
- W pierwszej kolejności obliczane jest kwartalne rozliczenie rzeczywistych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi dla lokali użytkowych według przynależności do odpowiednich miejsc odbioru odpadów komunalnych, tj. zgodnie ze wzorem: Rk = Zn – Fn
- W drugiej kolejności wynik z I etapu mnożony jest przez procentowy stosunek wytwarzanych odpadów komunalnych w danym miejscu odbioru odpadów komunalnych w zależności od przynależności lokalu do danej grupy lokali, tj. zgodnie ze wzorem: Rkp = (Rk x P)/100
Sekretarz Rady Nadzorczej (podpis)
Przewodnicząca Rady Nadzorczej (podpis)