09.12.2014r.
REGULAMIN TWORZENIA l WYKORZYSTANIA FUNDUSZU REMONTOWEGO
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „PRZYSZŁOŚĆ” W IŁAWIE
§ 1
- Na podstawie art. 6 ust 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz §49 ust.2 lit. c statutu spółdzielni, spółdzielnia tworzy fundusz w ciężar kosztów, na remonty zasobów mieszkaniowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i zasobów o innym przeznaczeniu stanowiących jej mienie oraz zarządzanych przez spółdzielnię w oparciu o przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
- Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy spółdzielni dotyczy członków Spółdzielni, właścicieli lokali nie będących członkami Spółdzielni oraz osób nie będących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, poprzez uiszczanie opłaty eksploatacyjnej -fundusz remontowy lub innej opłaty eksploatacyjnej ustalonymi zgodnie z uchwałą odpowiednich organów statutowych spółdzielni.
- Fundusz remontowy spółdzielni przeznaczony jest na pokrycie kosztów prac remontowych, do których zobowiązana jest spółdzielnia w celu utrzymania zasobów w należytym stanie technicznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz w należytym stanie estetycznym zasobu.
- Ewidencja księgowa funduszu remontowego prowadzona jest zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości i polityką rachunkowości zatwierdzoną przez zarząd Spółdzielni.
§2
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- zasób mieszkaniowy - należy przez to rozumieć budynki mieszkalne, lokale, części wspólne nieruchomości mieszkalnych, budowle i urządzenia infrastruktury określone w piśmie Ministerstwa Finansów z grudnia 2006 roku, jako zasób mieszkaniowy.
- zasób o innym przeznaczeniu - należy rozumieć budynki nie mieszkalne, części wspólne nieruchomości nie mieszkalne, budowle i urządzenia infrastruktury o innym przeznaczeniu niż mieszkalne.
- remoncie - należy przez to rozumieć prace remontowo - budowlane określone, jako remont w ustawie prawo budowlane.
- nieruchomość podstawowa - należy przez to rozumieć nieruchomość obejmującą budynek lub więcej budynków wraz z gruntem przynależnym, w której może być ustanawiane prawo odrębnej własności lokali zgodnie z usm oraz nieruchomość obejmującą budynek lub budynki wraz z gruntem przynależnym, w której spółdzielnia prowadzi działalność statutową lub gospodarczą.
- mienie wspólne - należy przez to rozumieć nieruchomości stanowiące mienie spółdzielni przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkałe lub posiadające spółdzielcze prawo do lokalu lub lokal w określonych budynkach lub osiedlach, w szczególności nieruchomości zabudowane budowlami (drogi, place, parkingi, zatoki postojowe itp.), urządzeniami małej architektury i urządzeniami infrastruktury technicznej, w tym urządzeniami i sieciami technicznego uzbrojenia terenu związanymi z funkcjonowaniem budynków lub osiedli wraz z gruntem przynależnym.
- mienie ogólne - należy przez to rozumieć nieruchomości stanowiące spółdzielczy zasób mieszkaniowy, a służące prowadzeniu przez spółdzielnię działalności administracyjnej, społecznej, oświatowo-kulturalnej i innej, zabudowane budynkami i innymi urządzeniami wraz z gruntami przynależnymi.
§3
- Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy w ciężar kosztów gospodarki zasobem mieszkaniowym i zasobem o innym przeznaczeniu tj.: a) w ciężar kosztów poszczególnych nieruchomości ewidencyjnych, b) w ciężar kosztów utrzymania i eksploatacji mienia wspólnego i ogólnego spółdzielni
- Spółdzielnia może tworzyć również fundusz na inne cele remontowe niż określone w niniejszym regulaminie na podstawie odrębnej uchwały walnego zgromadzenia.
- Fundusz remontowy przeznaczony jest na remonty całego zasobu stanowiącego własność spółdzielni i zarządzanego w oparciu o ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych oraz na: - spłatę odsetek i prowizji od kredytów zaciągniętych na realizację prac remontowych
- Z funduszu remontowego nie finansuje się napraw i remontów obciążających użytkowników lokali, zgodnie z rozdziałem obowiązków w zakresie napraw i remontów wewnątrz lokali określonych w regulaminach wewnętrznych Spółdzielni i ustawy o ochronie praw lokatora oraz napraw i remontów wewnątrz lokali użytkowanych na podstawie umowy najmu lokalu lub bez tytułu prawnego. Koszty tych remontów obciążają koszty działalności spółdzielni.
- Funduszu remontowego spółdzielni nie obciąża się kosztami prac remontowych pokrytych z: - odszkodowań wypłacanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe, - kar i innych obciążeń wykonawców robót remontowych wynikających z zawartych umów, - premii modernizacyjnych i remontowych, - innych źródeł finansowych i dotacji.
§4
- Fundusz remontowy spółdzielni obciążający koszty nieruchomości podstawowych i innych nieruchomości ewidencyjnych tworzony jest z:
- odpisów od m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych i o innym przeznaczeniu, w wysokości ustalonej w zatwierdzonym rocznym planie finansowo-gospodarczym spółdzielni;
- dodatkowych wpłat użytkowników lokali w przypadku wniosku i wyrażenia zgody przez co najmniej 75% użytkowników lokali w nieruchomości podstawowej;
- dofinansowany dochodami z działalności gospodarczej spółdzielni na podstawie uchwały walnego zgromadzenia;
- innych źródeł.
- Stawki odpisów w ciężar kosztów mogą być zróżnicowane dla poszczególnych nieruchomości podstawowych w zależności od ich stanu technicznego, konstrukcji budynków, okresu eksploatacji budynków, rodzaju zabudowy, wyposażenia, a wynikających z zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą rzeczowego planu remontów. Jednakże dla jednej nieruchomości podstawowej obowiązuje taka sama stawka odpisu na 1m2 powierzchni użytkowej budynku lub budynków.
- Zatwierdzone przez Radę Nadzorczą stawki odpisów na fundusz remontowy spółdzielni w koszty nieruchomości podstawowej stanowią jednocześnie oddzielną, obowiązującą w tej samej wysokości opłatę eksploatacyjną - fundusz remontowy nieruchomości z wyjątkiem przypadku podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków w zakresie podziału nadwyżki bilansowej netto i przeznaczenie jej na pokrycie kosztu utrzymania i eksploatacji nieruchomości w pozycji - odpis na fundusz remontowy zgodnie z art. 5. ust 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
- Fundusz remontowy spółdzielni obciążający koszty nieruchomości podstawowej przeznaczany jest na pokrycie kosztów i wydatków określonych w § 3 ust. 3 regulaminu, w części dotyczącej budynków i ich części oraz infrastruktury zaliczonych do nieruchomości podstawowej, a nie przeznaczonych do wyłącznego korzystania przez poszczególnych użytkowników lokali, czyli stanowiące części wspólne nieruchomości.
- W przypadku konieczności wykonania prac remontowych na poszczególnych nieruchomościach podstawowych przy jednoczesnym braku wystarczających wolnych środków finansowych wynikających z ewidencji prowadzonej zgodnie z § 7 , dopuszcza się okresowe podniesienie stawki odpisu na fundusz remontowy dla tej nieruchomości podstawowej w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej zapewniającą szybsze wyrównanie środków w tej nieruchomości.
§5
- Fundusz remontowy spółdzielni obciążający koszty mienia wspólnego spółdzielni tworzony jest z odpisów od m2 powierzchni gruntu stanowiącego mienie wspólne w wysokości ustalonej w zatwierdzonym rocznym planie finansowogospodarczym spółdzielni.
- Stawki odpisów mogą być zróżnicowane dla poszczególnych nieruchomości stanowiących mienie wspólne w zależności od ich stanu technicznego, okresu eksploatacji, rodzaju zabudowy, wyposażenia, a wynikających z zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą rzeczowego planu remontów.
- Stawki odpisów na fundusz remontowy w koszty mienia wspólnego spółdzielni stanowią koszt kalkulacyjny opłaty eksploatacyjnej podstawowej i nie ustala się oddzielnej opłaty eksploatacyjnej na mienie wspólne spółdzielni.
- Fundusz remontowy mienia spółdzielni przeznaczany jest na pokrycie kosztów i wydatków określonych w § 3 ust. 3 regulaminu, a dotyczących budowli i infrastruktury zaliczonych do mienia wspólnego i nie przeznaczonych do wyłącznego korzystania przez poszczególnych użytkowników lokali.
§6
- Fundusze remontowe celowe, o których mowa w § 3 ust. 2 niniejszego regulaminu, tworzone są w celu zrealizowania określonych zadań remontowych w oparciu o uchwałę Walnego Zgromadzenia.
- Spółdzielnia może tworzyć fundusz remontowy celowy z: - odpisów, w ciężar kosztów, - wpłat użytkowników lokali bez względu na cel objęty remontem, - dotacji celowych uzyskanych ze źródeł zewnętrznych np.: fundusze Unii Europejskiej itp. Fundusze, - dofinansowania z dochodów pochodzących z działalności gospodarczej spółdzielni.
- Fundusze remontowe celowe mogą być tworzone na zadania realizowane w krótkim okresie (do jednego roku, jedno zadanie), jak też na zadania realizowane w długim okresie, ale będące jednym celem.
- Fundusze te rozliczane są po całkowitym zakończeniu ich realizacji.
§7
- Spółdzielnia prowadzi ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego spółdzielni zgodnie z art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, poza ewidencją księgową funduszu remontowego. Ewidencja ta prowadzona jest tylko dla nieruchomości ewidencyjnych podstawowych.
- Pod pojęciem wpływów, o których mówi art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości określonych w ust.1 rozumie się wartość naliczonego w ciężar kosztów danej nieruchomości odpisu na fundusz remontowy spółdzielni oraz obejmuje wpływy pochodzące z wpłat, o których mowa w § 4 ust 2b.
- Ewidencja wydatków określona w art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości określonych w ust. 1 dotyczy faktycznie wykonanych i opłaconych prac remontowych na tych nieruchomościach.
§8
- Zakres prac remontowych dla nieruchomości podstawowych i mienie spółdzielni w podziale na poszczególne rodzaje funduszy remontowych ujmowanych następnie w planie rzeczowym remontów sporządza się na podstawie kontroli okresowych i przeglądów bieżących stanu technicznego budynków i budowli. Terminy i częstotliwość kontroli i przeglądów okresowych określone są w Zarządzeniu Prezesa Spółdzielni.
- Rzeczowy plan remontów określający zakres rzeczowy i finansowy zatwierdzany jest na każdy rok kalendarzowy uchwałą Rady Nadzorczej.
- Podejmując uchwałę zatwierdzającą rzeczowy plan remontów przyjmuje się do realizacji taki zakres, który ma pokrycie w funduszu remontowym określonym w § 3 ust. 1 niniejszego regulaminu z uwzględnieniem środków wynikających z ewidencji prowadzonej w oparciu o art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przy zachowaniu pierwszeństwa robót mających na celu:
- eliminację zagrożenia bezpieczeństwa użytkowników lokali i osób trzecich
- zabezpieczenie przeciwpożarowa budynków
- spełnienie wymagań ochrony środowiska
- zachowanie należytego stanu sanitarnego budynków
- zachowanie zapobiegawczego charakteru remontu.
- Spółdzielnia opracowuje i zatwierdza wieloletnie plany remontów w celu zapewnienia płynnego, rozłożonego w czasie gromadzenia środków na remonty o dużym koszcie ich wykonania.
§10
- Zmiany rodzaju i zakresu prowadzonej działalności remontowej, nie wymagają korekty niniejszego regulaminu, o ile wynikają z zatwierdzonego uchwałą Rady Nadzorczej rzeczowego planu remontów.
- W przypadku wystąpienia pilnej konieczności wykonania prac remontowych spowodowanych awarią, a w szczególności tych, o których mowa w § 8 ust. 3 lit. a i b niniejszego regulaminu, zarządowi przysługuje prawo zlecenia wykonania tych prac poza kolejnością ustaloną w rocznym planie remontów z pominięciem drogi przetargowej. W takim przypadku zarząd spółdzielni zobowiązany jest każdorazowo na najbliższym posiedzeniu Rady Nadzorczej udzielić pełnej informacji na temat konieczności wykonania tych prac, ich koszcie oraz wystąpić z wnioskiem o korektę rzeczowego planu remontów na bieżący rok.
- W innych uzasadnionych przypadkach konieczności wykonania prac remontowych poza ustaloną kolejnością zarząd może wystąpić do Rady Nadzorczej o korektę rzeczowego planu remontów na bieżący rok.
- W trakcie realizacji rzeczowego planu remontów należy zapewnić:
- realizację robót w kolejności wynikającej z zatwierdzonego rzeczowego plan remontów,
- bezpieczeństwo użytkowników i osób trzecich w trakcie prowadzenia prac remontowych,
- stosowanie materiałów, wyrobów i technologii posiadających dopuszczenie do powszechnego obrotu i stosowania w budownictwie,
- stosowanie rozwiązań technicznych, materiałowych i technologicznych ograniczających uciążliwość użytkowania lokali w trakcie prac remontowych oraz podnoszących walory użytkowe lokali.
- Prowadzone prace remontowe podlegają bieżącej kontroli oraz odbiorowi przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje. Nadzór nad realizacją rzeczowego planu remontów sprawuje wyznaczony przedstawiciel Spółdzielni.
§11
Wykaz prac o charakterze nie stanowiącym remontów obciążających fundusz remontowy spółdzielni w rozumieniu niniejszego regulaminu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu. Koszty tych prac obciążają bieżące koszty działalności eksploatacyjnej Spółdzielni, a koszty remontów, o których mowa w § 3, ust 5 regulaminu obciążają pozostałe koszty operacyjne spółdzielni zgodnie z zatwierdzoną polityką rachunkowości w spółdzielni..
§12
Regulamin wchodzi w życie z dniem .......................................................... r.
Podstawa prawna:
- Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15.12.2000 r. z późn. zmianami.
- Prawo Spółdzielcze z dnia 16.09.1982 r. z późn. zmianami.
- Statut Spółdzielni.
Załącznik nr 1
do regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego
Nie obciąża się funduszu remontowego spółdzielni wydatkami i kosztami prac poniesionymi na:
- okresowe przeglądy techniczne wynikające z przepisów prawa budowlanego,
- okresowe i bieżące przeglądy wynikające z warunków technicznych użytkowania, przepisów dozoru technicznego i względów bezpieczeństwa,
- okresową i bieżącą kontrolę budynków, budowli i urządzeń infrastruktury oraz przyjmowania zgłoszeń awarii i usterek przez mieszkańców,
- bieżącą konserwację, regulację i naprawy wszystkich zamknięć w budynkach w pomieszczeniach ogólnego użytku, drzwiach zewnętrznych, bramach garażowych, wyjść na dach, kompletowanie i dorabianie kluczy, wymianę zawiasów, naprawę zamków, i zamknięć drzwiowych oraz drabinek włazowych.
- kontrolę kompletności i stanu technicznego oraz wymiana sprzętu p.poż., oznakowań budynków, dróg wewnątrzosiedlowych oraz elementów wyposażenia budynków,
- bieżącą kontrolę i naprawę instalacji zimnej i ciepłej wody, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, deszczowej i gazowej polegającej w szczególności na: - zabezpieczaniu miejsc awarii w tych instalacjach poprzez zamknięcie zaworów odcinających i ewentualne założenie opasek zaciskowych, - przeczyszczaniu i udrożnieniu przewodów kanalizacyjnych w głównych pionach i poziomach, przewodów wentylacyjnych i kominowych, - zabezpieczaniu niesprawnych urządzeń gazowych poprzez odcięcie od instalacji i zamknięcie dopływu gazu, - naprawie uszkodzonych elementów armatury przez wymianę głowic lub uszczelek w głównych pionach i poziomach, - uzupełnianiu izolacji cieplnej na przewodach co i cw na głównych pionach i poziomach oraz w lokalach, - sprawdzaniu i naprawie drożności oraz szczelności studzienek, wpustów deszczowych i rur spustowych, - wymianie i uzupełnieniu uszczelnienia w instalacji wód.-kań. W głównych pionach i poziomach.
- bieżącą kontrolę i naprawę instalacji elektrycznych w budynkach, na budynkach i znajdujących się w terenie polegającej w szczególności na: - wymianie żarówek w pomieszczeniach ogólnego przeznaczenia oraz w punktach oświetlenia zewnętrznego budynków i terenu oraz sprawdzanie działania oświetlenia, - naprawie instalacji oświetleniowej na klatkach schodowych, w piwnicach, parkingach wielostanowiskowych i innych pomieszczeniach ogólnego przeznaczenia oraz terenu, - naprawie i wymianie osprzętu oświetleniowego i urządzeń elektrycznych, - usuwaniu awarii występujących na instalacji elektrycznej, w tym w pionach WLZ w budynkach wraz z wymianą zabezpieczeń i wkładek topikowych, - kontroli działania i ewentualnej naprawie lub wymianie automatów oświetlenia na klatkach schodowych, - kontroli działania i ewentualnej naprawie automatów i instalacji sterującej otwieranie bram wjazdowych - kontroli i naprawie instalacji odgromowej - inne naprawy o charakterze awaryjnym.
- drobne naprawy ogólnobudowlane polegające w szczególności na: - naprawie elementów małej architektury i wyposażenia placów zabaw, - uzupełnianiu drobnych ubytków malarskich, odnawianiu powłok malarskich drobnych elementów budynków i budowli, zwłaszcza z zakresie ochrony przed korozją, - uzupełnianiu drobnych ubytków tynków do wysokości 3,0 m zewnętrznych elewacji oraz wewnętrznych w pomieszczeniach ogólnego użytku, - uzupełnianiu drobnych ubytków płytek chodnikowych, krawężników i innych elementów dróg, placów, zatok parkingowych i parkingów, - wykonywaniu drobnych prac spawalniczych w wyposażeniu budynków, budowli i urządzeń infrastruktury, - uzupełnianiu ubytków okładzin posadzkowych i posadzek w pomieszczeniach ogólnego użytku.
- inne drobne prace zlecone przez dział techniczny spółdzielni mających wpływ na utrzymanie w nie pogorszonym stanie technicznym i estetycznym nieruchomości, a nie objęte planem rzeczowym funduszu remontowego nie przekraczające jednorazowego wydatku w kwocie do 500,-zł.
- wszelkiego rodzaju prace remontowe i drobne naprawy wykonywane w lokalach, z obciążające użytkownika lokalu lub właściciela, w tym również właściciela jakim jest spółdzielnia mieszkaniowa dla lokali w najmie lub bez tytułu prawnego do lokalu.
- wszelkiego rodzaju prace remontowo-budowlane polegające na usuwaniu awarii w budynkach i nieruchomościach gruntowych w celu przywrócenia sprawności technicznej budynku lub nieruchomości
- wszelkiego rodzaju prace remontowo-budowlane polegające na usuwaniu skutków awarii na budynkach i nieruchomościach gruntowych, jeżeli ich wykonanie musi nastąpić natychmiast po usunięciu awarii, gdyż zagraża to zdrowiu lub życiu mieszkańców lub bezpośrednio wpływa na stan techniczny budynku lub nieruchomości, lub gdy wartość jednorazowego wydatku nie przekracza kwoty 500,-zł.
Regulamin przyjęto na posiedzeniu Rady Nadzorczej w dniu 09.12.2014r. – Uchwała nr XXVIII/2015.
Sekretarz Rady Nadzorczej (podpis)
Przewodniczący Rady Nadzorczej (podpis)